NORDATLANTISKE STREJFTOG – Billedkunst og mode fra Grønland, Island og Færøerne

Kunstetagerne Hobro 15. september – 29. december 2018



  



Kunstetagerne
Hobro åbner lørdag den 15. september efterårets store udstilling med fokus på
beklædningsdesign og billedkunst fra de tre nordatlantiske lande. Udstillingen
tæller værker af 21 designere og billedkunstnere fra Grønland, Island og
Færøerne.



 



Udstillingen
åbnes af litograf Jan Andersson, Steinprent, Færøernes grafiske værksted,
Tórshavn.



 



Der vises
billedkunst af Bolatta Silis-Høegh, Ivínnguaq Stork Høegh, Gukki Nuka, Þorunn
Bara Björnsdóttir, Þorgrímur Einarsson, Maria Sveinsdóttir Kjarval samt grafik
af Jóhan Martin Christiansen, Hansina Iversen, Fríða Matras Brekku og Marius
Olsen. Tøjdesign fra BIBI CHEMNITZ, Nuuk Couture v/Louise Lynge Berthelsen,
Isaksen Design v/ Rita og Nickie Isaksen, milla snorrason v/ Hilda
Gunnarsdóttir, EYGLO v/ Eygló Margret Larusdóttir, Barbara í Gongini, Guðrun
& Guðrun v/ Guðrun Ludvig og Guðrun Rógvadóttir, EINSTAKT v/ Beinta Poulsen
samt smykker af Turið Nolsøe Mohr.



 



Beklædningsdesignere
i Grønland, Island og på Færøerne går i disse år i en både kærlig og kritisk
dialog med de enkelte landes traditionelle klædedragt. Grønlandske designere
finder ornamenter og detaljer i opdateringer af perlebroderi, brug af sælskind
og gamle symboler som hvalhalen og den krumme kvindekniv ulo’en. Islandske
designere trækker på inspiration fra den dramatiske natur, når de skaber
funktionelt tøj i uld og silke, og i de færøske modehuse har især fortolkninger
og videreudviklinger af de traditionelle strikmønstre og -ornamenter givet
designet stor bevågenhed. Tænk blot på Sarah Lunds sweater i ”Forbrydelsen” –
Guðrun & Guðruns moderne take på et traditionelt stjernemønster.



 



Især i Grønland
har moderniseringen af modeller og symboler vakt debat. Diskussionen går på, om
man skal bruge fx perlebroderede staffager, om det er ok at bruge
perlemønstrene som forlæg for print på tekstiler, som Nuuk Couture og Isaksen
Design er kendt for, og om det grønlandske flag i al sin grafiske enkelhed også
kan bruges som dekorativt element på beklædning. Meningerne er delte,
opmærksomheden udefra udelt.



 



Billedkunsten i
de tre lande svinger mellem det traditionsforbundne og det eksperimenterende. I
Grønland ser de unge kunstnere sig som aktører på en international kunstscene,
og de diskuterer i deres kunst de eksistentielle problemstillinger om identitet,
medieret nutid og globale klima- og miljøproblemer, som ses i kunsten kloden
over. Den islandske billedkunst er på én gang international og forankret i den
lokale landskabstradition. Til udstillingen er valgt at fokusere på kunstnere,
som trækker på øens dramatiske natur, særegne landskab og lilliput-miljø, som
giver brændstof til både kritiske, undersøgende og rent æstetiske værker. Den
færøske billedkunst har i disse år en veritabel motor i Steinprent, Færøernes
grafiske værksted, som til udstillingen leverer værker af de fire færøske
billedkunstnere. Hos de færøske kunstnere har den traditionsforbundne
landskabskunst og den eksperimenterende samtidskunst lige stort fokus, hvilket
også kommer til udtryk på udstillingen.



 



Til udstillingen
er udgivet et katalog på 54 sider med artists’ statements, billeder samt
artikler om Grønlands, Islands og Færøernes kunst- og designscener lige nu,
skrevet af formidlingsinspektør ved Nuuk Kunstmuseum Sine Lundberg Hansen,
adjunkt, ph.d.-studerende ved Grønlands Universitet Rosannguak Rossen,
kunsthistoriker og kurator Heiðar Kári Rannversson og kunstformidler Kinna
Poulsen.



 



Udstillingen er
støttet af Nordisk Kulturfond, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers
Fond til almene Formaal, Statens Kunstfond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond,
Den Grønlandske Fond, Dansk-færøsk Kulturfond, Aase og Jørgen Münters Fond samt
Mariagerfjord Kommune.



 



Kunstetagerne
tilbyder interesserede en række formidlingsaktiviteter i forbindelse med
udstillingen:



 



Søndag den 16.
september kl. 10-15 gennemføres symposiet KUNST FJERNT FRA METROPOLERNE. Med
indlæg fra designeren Louise Lynge Berthelsen, Grønland, maler Þorunn Bara
Björnsdóttir, Island og grafiker Fríða Matras Brekku, Færøerne amt de to
nordjyslke paneldeltagere, maleren Peter Max-Jakobsen og keramikeren Gregory
Hamilton Miller lægger symposiet op til en debat om muligheder og udfordringer
ved at arbejde med kunst og design langt fra storbyernes kunstscener. Alle er
velkomne til at deltage i symposiet, der finder sted på Gasmuseet, Gasværksvej
2, Hobro. Tilmelding sker ved henvendelse til Kunstetagerne Hobro, astok@mariagerfjord.dk.